כאשר אנו מצלמים במצלמת הוידאו שלנו, המיקרופון המובנה במצלמה מקליט אוטומטית את הקולות באזור.
חלק מהקולות הללו רצויים לנו, ורצוי שנשמע אותם ברור ונקי ככל האפשר. אלה הם בדרך כלל הצלילים שמייצרים האובייקטים המצולמים, אם זו שיחה, ציוצי ציפורים או חריקה של דלת.
למרבה הצער חלק לא מבוטל מהצלילים הנקלטים במצלמה מיותר לגמרי ויכול אפילו להרוס, כמו עצירה מרוחקת של אוטובוס ונשיפת הדלתות הנפתחות בדיוק באמצע משפט, השיעול היבש של הצלם, או רחש של מזגן מרכזי, שהאוזן האנושית יודעת לסנן יפה החוצה, ואילו המצלמה מנציחה על גבי סרט ההקלטה לדראון עולם - מה שנקרא "היס" או סאונד מלוכלך.
קיימים בשוק מיקרופונים רבים שעלותם אינה גבוהה ביחס לשיפור באיכות ההקלטה שהם נותנים. הבעייה היא שמצלמות ביתיות רבות לא כוללות שקע למיקרופון חיצוני, כך שהברירה היחידה היא להשתמש במיקרופון המובנה בהן.
הרשימה הבאה מחולקת לשני חלקים: בראשון עצות הנוגעות להקלטת קול בצילום רגיל (צילום פעולה, שיחה בין אנשים, ראיון, וכו').
בחלק השני עצות ייחודיות להקלטת קריינות בעזרת המצלמה, קריינות שתשולב אחר כך עם הסרט, מבלי להראות את הקריין מדבר.
1 . אתר הצילומים צריך להיות שקט עד כמה שניתן. סגרו חלונות, כבו מזגנים, מאוורים וכל מכשיר שמייצר רעש לפני תחילת הצילום. אם באמצע צילום עובר מטוס, או שהשכן מלמעלה גורר רהיטים, זו סיבה טובה לצלם שוב.
2. מיקרופונים מובנים רבים בנויים כך, שקולות המגיעים מלפנים יקלטו טוב יותר מאשר קולות שבאים מאחור או מהצד (בפירוש לא כל המיקרופונים הם כאלה, זה תלוי ביצרן ובדגם - כדאי לכם לעשות ניסוי ולבדוק את טווחי הקליטה של המצלמה שלכם). התייחסו לתכונה הזו בבואכם לצלם, אבל אל תסמכו עליה - שקט בזמן צילום צריך לשרור גם מאחורי המצלמה וגם במרחק.
3. על מנת לוודא את כל אלה בזמן הצילום, כדאי לחבוש אוזניות בזמן הצילום ולתת חיווי בזמן אמת לאיכות הקול הנקלט. אם יש בעייה, אפשר לבקש מהדוברים לדבר חזק יותר, לבקש לכבות את המזגן, או לבקש לעצור את הצילומים לכמה דקות עד שהרכבת תעבור. לא כיף לעבור יום צילום שלם, ולגלות בסופו שמשום מה הכל נשמע חלש מידי או מצופה לכל אורכו ברעשי לוואי...
הקלטת קריינות
1. המיוחד בהקלטת קריינות הוא שאין כל צורך להראות את הקריין. אם מקליטים את הקול בעזרת המיקרופון המובנה של המצלמה, זה לא מחייב להעמיד את המצלמה במרחק של מטר וחצי מהקריין בשביל לתפוס גם את העציץ המרשים שלידו. נהפוך הוא - כדאי "לשכוח" מתפקידה של המצלמה כמצלמה, ולהתייחס אליה כאל מיקרופון לכל דבר. אפשר להחזיק אותה קרוב יותר לקריין ולהפנותה לכיוונו (או למקור קול אחר שברצונכם להקליט), אפילו בלי לפתוח את מכסה העדשה. העיקר לשמוע צליל נקי כמה שיותר, ללא רעשי רקע בכלל. להזהר מלקרב יותר מידי את המצלמה למקור הקול - הקול עלול "להישמע" חזק מידי למצלמה, מה שגורם לעיוות צורמני - ממש כאילו מישהו צורח לנו באוזן.
2. נסיונם של כל המתקלחים שבינינו מלמד, כי הקול האנושי נשמע אחרת בחלל קטן, לח ומצופה חרסינה, מאשר במערת אבן גיר, שדה או סלון. גודל החלל בו מקליטים, העיצוב שלו, החפצים שנמצאים בו - כל אלו משפיעים על מידת התהודה ועל הגוון של הקולאתם תחליטו איפה אתם נשמעים טוב יותר. חשוב רק לזכור שקול הקריין אמור להישמע נייטרלי, הצופים בסרט יקבלו בהבנה קול מלא בהדים רק אם הם רואים שהדובר נמצה במערה. הקפידו להקליט את כל הקריינות של הסרט במקום אחד ובתנאים זהים, וכך נוח יהיה לערוך את הקריינות בלי ליצור תחושה של פגיעה ברצף.
3. הקריאו בקול ברור והקשיבו לעצמכם תוך כדי - אל תחברו בין מילים ואל תמהרו. קחו נשימה כשיש נקודה במשפט, נשימונת כשיש פסיק. אין שום צורך ללמוד בע"פ את כל הטקסט, אפשר ורצוי לחלקו למקטעים ולהקליט כל אחד מהם לחוד כמה פעמים שצריך...